Çocuğunuzun Uyumuna Nasıl Yardım Edebilirsiniz?
Mutlu, üzgün veya karışık yaşam geçişleri sistemimizde küçük miktarda stres içerir. Çocuklar genellikle yeni okula başladığında, bir kampa katıldığında, farklı eve taşındığında ebeveynlerinin ayrılığına yada boşanmasına uyum sağlamada sevdiklerinden birini kaybettiğinde veya sadece tatilden sonra tekrar okula gitmek gibi bazı geçişler yaşarlar.Yetişkin yaşamımızda pek çok geçişler yaşadığımız oldukça açık. Geçişlerin hepsinin ortak yanı var: sistemimizde ki talepleri karşılamak adına duygusal, fizyolojik, sosyal ve bilişsel kaynakları kullanmamızı istiyorlar. İyi donanıma sahip olduğumuz sürece zorluklara uyum sağlamak büyüme kaynağı olabilir.
Bunu akılda tutarak, çocuğunuzu nasıl okula geçişlerinden zevk alabilecekleri ve büyüyebilecekleri şekilde donatabilirsiniz? Aslında, ilke oldukça basittir ancak bazen uygulanması zordur. Ebeveynler, çocuklarının duygusal, bilişsel, sosyal ve fizyolojik kaynaklarının başarılı geçiş için gerekli olanlarla eşleşip eşleşmediğini değerlendirmek zorundadır.
Duygusal Kaynaklar
Ebeveynlerin çok önemli etkiye sahip olabileceği alandır. Dışa dönük, kendine güvenen, sansasyon arayan ve güçlü sosyal destek sistemine sahip olan çocuklar geçişlerde gelişebilir (ve diğer alanlarda destek gerektirir). Buna karşılık duyusal hassasiyetleri olan yeterli desteği olmayan yada geçmişte olumsuz yaşam geçişleri yaşayanlar okula geçişlerinin tetiklendiğini hissedebilirler.
İlginizi Çekebilir:Söz Dinlemeyen Çocuk Yoktur
Geçişte yer alan yenilik miktarını azaltmak, ebeveynlerin üstlenebilecekleri ilk ve etkili adım olabilir. Öğretmenleri ile önceden görüşmek, sınıfa, koridorlara ve banyoya aşina olmak adına okulu ziyaret etmek, okul materyallerini hazırlamak ve çocuğa manipüle etme fırsatı sunmak okulun rutinlerini öğrenmek ebeveynlere yardımcı olur. Çocuğunuzla birlikte ve adımları uygulayarak, sınıftaki öğretmenlerin ve çocukların listesini ve resimlerini alıp isimlerini öğrenerek idari personelin yüzlerine ve isimlerine aşina olabilirsiniz. Okulun web sitesine göz atarak yada biraz araştırma yapabilirsiniz.
Ayrıca, ebeveynler proaktif olmak ve sınıfta ne tür kişisel eşyalara izin verildiğini kontrol etmek isteyebilirler. Çocuğunuzun çok sevdiği içi doldurulmuş oyuncak hayvanlar gibi kişisel eşyaları var ise yeni ortamda büyük rahatlık kaynağı yaratabilir. Çocuğunuzun sevdiği diğer eşyalardan her hangi biriside olur.
Aynı şekilde, çocuğunuza geçiş sırasında yaşadıkları güç eksikliğini dengelemesi adına kontrol ve güç duygusu vermek de önemlidir. Çocuğunuzun öğretmen, rehber, ebeveyn vb… olduğu inanç oyununa teşvik ederek yapılabilir. Yani, çocuğunuzun geçişleri rahat yaşaması ve uyum sürecini hızlandırmak için eğlenceli stratejiler kullanın.
Son olarak, ebeveynler geçiş sürecinde çocuklarına ayırdıkları zamanlarının miktarını biraz daha arttırmakta yararlı olur. İlgi, sevgi dolu ve destekleyici ilişkiye sahip olmak kaygıya karşı koruyucu faktördür. Çocuğunuzla birlikte kaliteli süre boyunca, hem sizin hem de çocuğunuzun zevk alacağı aktiviteleri hedefleyin. Ayrıca, çocuğunuzun deneyimlerini normalleştirmesine ve sözlü hale getirmesine yardımcı olmak önemlidir.
Bilişsel Kaynaklar
Çocukların farklı öğrenme stilleri vardır. Okullarının, kendi ihtiyaçlarını karşılayacak kapasiteye sahip olmalarını sağlamak çok önemlidir. Eğer okul sisteminde eksiklik sezinliyor iseniz farklı okula bakmak akıllıca olur. Çünkü; Boşluk çocuğun mağlubiyetine giriyorsa, kaygı semptomları yaşar ve olumsuz inançlar içselleştirir.
Ek olarak, çocuğunuza uygun problem çözme becerilerini öğretmek, yaşam zorlukları ve geçişlerle baş etmelerine yardımcı olmak için de çok etkilidir. Ancak uzun vadeli bir amaçtır ve geçiş süresinin bitimine odaklanmak için zamana ihtiyacınız vardır.
Sosyal Kaynaklar
Bazı çocuklar doğal olarak mükemmel sosyal becerilere sahiptir. Onlar için, daha önce hiç görmedikleri, çocuklarla dolu sınıfta olmak zor olmayacaktır. Çocuğunuz bunlardan biri değilse onları desteklemek başarılı geçiş anahtar olacaktır. Bunu, öğretmenlerden çocuğunuzu, hikaye okuması yoluyla sosyal becerileri öğreten iyi eşleşebilecek bir yada iki çocukla tanıştırmasını isteyebilir ve sınıf arkadaşlarıyla oyunlar düzenleyerek de yapabilirsiniz.
Fizyolojik Kaynaklar
Bazı çocuklar diğerlerine göre daha az dayanıklıdır. Çocuğunuz ikinci kategoride ise iyi yöndedir ve doğru miktarda destekle bu alanda da ilerlemeleri muhtemeldir. Çocuğunuzun yeterince dinlendiğinden, dengeli beslendiğinden emin olun. Daha az bilinen fakat aynı derecede önemli olan, çocuğunuzun duyusal profilini değerlendirmektir. Örneğin, çocuğunuz duyusal olarak hassas ise, gürültülü ve aydınlık sınıflar ona göre zor olabilir. Bunun için sessiz ve dinlendirici öğrenme ortamı arayın. Öte yandan, çocuğunuz duyusal arayışa sahipse ve dolaşması gerekiyorsa, çocukların gün boyunca hala oturması beklenen sınıfların sorunlu olma ihtimali yüksektir.
Öğretmenlerle iletişim kurmak ve çocuğunuzun maruz kaldığı duyusal uyaranı arttırmak veya azaltmak adına yollar bulmak önemli olabilir.
Ebeveyn olarak, çocuklar arasındaki endişe belirtileri konusunda bilgi sahibi olmak isteyebilirsiniz. Semptomlar, bir dizi fiziksel duyum (mide bulantısı, baş dönmesi, terli eller vb.) bilişsel süreçler (siyah-beyaz düşünme, en kötü senaryoya odaklanma) ve duygusal deneyimler içerebilir (korku veya öfke). Çocuklar bazen bu semptomları etkili şekilde tanımlamakta zorlanır ve fizyolojik tezahürlere odaklanır (“Midem ağrıyor”, “Kendimi iyi hissetmiyorum”). Bazen, aşırı öfke ve davranışlara başvuruyorlar. Öfkeleri, kaygılarının kaynağına karşı (örneğin “okuldan nefret ediyorum”) veya ebeveynlere, kardeşlere, arkadaşlara vb.
Çocuğunuz geçiş sırasında belirtilerden birden fazlasını gösterirse, endişelenmeyin ve sadece yukarıda belirtilen dört alanda uygun desteği sağlamaya çalışın. Belirtiler birkaç gün içinde azalmazsa, kaygının köklerini ve çocuğunuzu desteklemenin en iyi yollarını daha iyi anlamak için uzmana başvurun.
Yorum Gönder